Monday, May 4, 2009

Alami gatal-gatal

SOALAN

SAYA bersama suami mendirikan rumah tangga hampir 12 tahun dan memiliki tiga anak. Sejak kebelakangan ini suami saya yang berumur 37 tahun mengalami gatal-gatal teruk pada seluruh tubuh hampir setiap kali selepas kami ‘bersama’.

Untuk pengetahuan doktor, dia ada kencing manis dan masalah jantung tersumbat peringkat awal dan sekarang dia mengambil Gliclazide 80mg sebiji pada setiap pagi dan malam.

Jika ia berpunca daripada aktiviti lasak, dia tidak mengalami kegatalan ketika bersukan. Dia masih lagi aktif bermain sepak takraw dan badminton.

Tempoh masa bersama tidaklah panjang mana, paling lama 15 minit saja. Harap doktor dapat beri penjelasan dan cadangan rawatan sepatutnya.

ROHAYU
Taiping, Perak


JAWAPAN

Suami anda mengalami kegatalan keseluruhan badan selepas saja selesai seks dan perkara ini hanya berlaku sejak kebelakangan ini.

Sudah tentu dia akan berasa cemas setiap kali berhajat bersetubuh dengan anda dan perasaan cemas itu meningkatkan lagi kemungkinan proses kegatalan berlaku!

Namun kegatalan yang berlaku kepadanya bukan kerana persetubuhan itu. Ia mungkin berlaku akibat tindak balas alahan kepada sesuatu yang terkena badannya.

Jika selama ini dia tidak pernah mengalami alahan, mungkin ini berlaku kerana dia tidak alah dengan apa saja yang terdedah kepadanya, sama ada melalui kulit badan atau mulut atau daripada benda yang dimakannya.

Biasanya proses untuk sesuatu itu berlaku mengambil masa lama iaitu kejadian alahan hanya berlaku beberapa bulan atau tahun kemudian apabila tubuh badannya mula berinteraksi dan mencetuskan proses alahan.

Selain itu, banyak lagi perkara boleh mencetuskan proses alahan itu seperti ‘pollen’ atau debunga di atas katil atau unggas dan juga wangian serta kosmetik yang digunakan isteri.

Jika kegatalan itu akibat alahan, ia akan reda apabila tiada sentuhan dengan benda itu. Jika terdedah lagi, alahan akan tercetus kembali.

Suami anda boleh jumpa doktor untuk mendapat ubat mengawal alahan untuk dimakan sebelum melakukan persetubuhan.

Bagaimanapun, ada sebilangan ubat anti alahan yang boleh mengurangkan proses kemasukan darah dalam otot zakar dan mengganggu ereksi.

Mengenai masalah cepat klimaks yang dialami suami, ini boleh dikaitkan dengan penyakit kencing manisnya kerana penyakit itu mengakibatkan urat saraf penghujung radang dan organ yang mempunyai urat saraf radang tidak dapat berfungsi dengan baik.

Lelaki yang menghidap kencing manis dan masih dapat mencapai ereksi akan dapati anggota kelaminnya sensitif kepada sentuhan, selain mendapati tahap ereksi tidak keras seperti dulu.

Dalam keadaan ini, dia sukar mengawal ereksi dan perasaan sensitif itu, jadi dia akan terpancut lebih awal dari yang dia dan pasangannya kehendaki.

Dia akan dapati jika tidak gerak cepat, rangsangan kurang dan ereksi boleh kendur, manakala jika digerak cepat pula, rasa sangat sensitif.

Jadi inilah dilema lelaki yang menghidap kencing manis, jika tidak mati pucuk, cepat klimaks pula! Anda oleh cadangkan pasangan anda berjumpa doktor untuk selesaikan masalah alahan dan cepat klimaks.

Kedua-dua itu tiada kaitan, tapi ubat alahan boleh mengganggu ereksi jika tidak kena yang sesuai

0 comments:

Langgan artikel anda di sini

Perhal Blog

Blog ini memuatkan semua artikel yang berkaitan dengan kekeluargaan, kesihatan, motivasi, keagamaan dan permasalahan. Semua artikel di dalam blog ini merupakan artikel yang bertanggungjawab dan disiarkan dalam beberapa akhbar dan majalah popular di negara kita. Makluman.

Artikel Blog Terkini

  © Blogger template Ramadhan Al-Mubarak by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP