Sunday, April 19, 2009

Isteri curang cari keyakinan diri

Jadikan kisah hitam sempadan kebal lindungi diri supaya tidak terjerumus lagi

Soalan:
SAYA berusia 27 tahun dan bekerja di sektor awam. Sudah berumahtangga dan suami saya seorang yang baik. Saya dikurniakan seorang anak, berusia dua tahun dan insya-Allah bakal menimang anak kedua hujung tahun ini.

Dua tahun lalu, saya mendapat ketua baru yang peramah dan mesra dengan semua kakitangan. Mudah bekerja dengannya dan terdetik di hati, saya menyukai sifatnya.

September 2008, satu perkara yang tidak pernah terlintas di fikiran terjadi. Hubungan saya dengannya bukan lagi sebagai seorang pekerja dengan majikan tetapi terus menjadi kekasih. Kami terus bercinta walaupun saya tahu dia sudah berkeluarga.

Sepanjang percintaan kami, saya dapati dia begitu menyayangi saya tetapi kami tidak pernah abaikan keluarga masing-masing. Hubungan kami tidak dapat dihidu oleh sesiapa di pejabat. Kami bertindak profesional.

Oktober 2008, isterinya ternampak SMS yang dihantar suaminya kepada saya. Ketika itu isterinya mahu berjumpa saya di pejabat tetapi suaminya melarang dan kami sekadar bercakap di telefon. Saya mohon maaf pada isterinya dan berjanji tidak melakukannya lagi

Ketika itu saya memberi cadangan pada suaminya untuk menukarkan saya ke jabatan lain supaya isterinya yakin kami tidak mempunyai apa-apa hubungan lagi. Namun, kekasih saya tidak setuju sebab mahu teruskan hubungan sehinggakan kami terlanjur beberapa kali.

November 2008, suami saya pula dapat menghidu perhubungan kami. Namun, suami menegur dengan cara berhemah. Dia memberi nasihat dan mengharapkan saya dapat membataskan perhubungan dengan ketua saya. Sejak itu hubungan saya dengan lelaki itu hanya di pejabat saja. Jika ada kesempatan dan peluang saya atau dia akan telefon.

Disember 2008 hubungan kami putus apabila isterinya dapat menghidu hubungan kami. Isterinya datang ke pejabat dan memarahi, menghina, mengeji dan mencerca saya. Saya hanya berdiam diri. Saya diarahkan bersumpah supaya tidak menjalin hubungan dengan suaminya lagi dan saya turuti.

Jika ditanya mengenai lelaki itu, saya dapat berasakan dia teramat menyayangi saya. Namun, disebabkan banyak halangan, kami harus merelakan semua ini berlaku.

Saya melakukan solat taubat dan menyesal atas keterlanjuran. Saya bukan seorang yang mudah terpedaya dengan pujian lelaki. Saya tidak pernah melakukan hubungan seperti ini sebelum ini. Saya pernah terfikir bagaimana boleh terjebak dalam perhubungan ini sedangkan selama ini saya begitu menjaga rumah tangga.

Ketika ini saya ingin mengembalikan keyakinan diri dan mencari semangat untuk meneruskan kehidupan. Setiap hari selesai solat saya akan memanjatkan doa kepada Allah supaya diberi kekuatan dan ketabahan dalam menghadapi dugaan dan cabaran daripada-Nya serta keluarga saya kekal bahagia ke akhir hayat.

Nikis

Jawapan:
Nikis yang sedang bertaubat, terima kasih sudi berkongsi kisah hidup yang pendek tapi memilukan dan memalukan. Syukur anda sudah menemui noktah menamatkan episod hitam ini, tapi ini bukan bermakna anda terlepas daripada jerat sepenuhnya, kerana kancil boleh lupakan jerat tapi jerat tidak pernah lupakan mangsanya.

Jadikan kisah hitam ini sempadan kebal untuk melindungi diri supaya tidak terjerumus lagi dan belajar mohon kemaafan daripada isteri ketua anda dan suami anda. Mudah-mudahan dengan kemaafan itu anda berasa lebih tenang menjalani hidup. Pada saya anda masih bertuah kerana ada suami yang baik, yang tidak sewajarnya anda curang dengannya dan selepas mendapati anda sedemikian masih menerima anda seadanya.

Belajarlah menghormati suami anugerah Allah dan jangan sekali-kali membelakangkan dia atau bermain kayu tiga atas alasan apa pun. Banyaklah bersyukur kepada Allah kerana rasa takut sudah diangkat, cubaan sudah berlalu, dosa harapnya akan terampun melalui taubat nasuha anda dan kasih yang diketepikan sudah dinikmati kembali dan kemaksiatan sudah ditutup dengan taubat.

Berdoalah supaya rezeki yang anda peroleh bercampur gaul dengan dosa zina di tempat kerja tidak kekal dalam darah dan dan menjadi penyakit dalam jiwa. Untuk itu banyaklah membaca dan memahami al-Quran kerana itulah tali yang menandakan kita bertuhan dan bernabi.

Membaca juga dapat mengusir perasaan was-was, kecemasan dan kesedihan, selainnya akan menghindarkan anda daripada tenggelam dalam hal-hal yang batil. Serta dapat mengembangkan akal. Mencerahkan fikiran dan membersihkan hati nurani. Cintailah Allah dengan mencintai al-Quran.

1 comments:

Anonymous July 29, 2009 at 3:10 PM  

nikis,...
apa yang berlaku pada penulis tadi banyak telah berlaku dlam dunia yang bpenuh dgn dugaan kini.... isu scandal dah dianggap normal dalam bidang perkerjaan...
just 1 question :
sekiranya seorang isteri yang telah bertaubat atas kesalahan yang telah dilakukan iaitu curang terhadap suaminya sehingga melakukan zina...
adakah dia perlu menceritakan kesilapan yang telah dilakukannya??? sebab dikuatiri hubungan rumahtangga tu akan bertambah masalah.

Langgan artikel anda di sini

Perhal Blog

Blog ini memuatkan semua artikel yang berkaitan dengan kekeluargaan, kesihatan, motivasi, keagamaan dan permasalahan. Semua artikel di dalam blog ini merupakan artikel yang bertanggungjawab dan disiarkan dalam beberapa akhbar dan majalah popular di negara kita. Makluman.

Artikel Blog Terkini

  © Blogger template Ramadhan Al-Mubarak by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP